Tyle pisania?! Tyle to minimum.
Siedmiu na dziesięciu klientów, po zapoznaniu się z moim briefem odpowiada: tyle do wypełnienia?! Odpowiadam bez uszczypliwości: tak, tyle pisania… i jeszcze więcej myślenia. Współpraca to działanie dwóch stron. Stworzę unikalne treści, jeśli otrzymam niezbędne informacje, a one wymagają wysiłku intelektualnego. Nie wymyślam ich bez pomocy moich klientów. Dlaczego? Bo sztuczność jest bardzo wyczuwalna, a przecież nie piszemy do manekinów.
ESENCJA SŁÓW I JEJ SKŁADNIKI.
Jestem ciekawa Ciebie i Twojego biznesu. Wykorzystuję więc metodę DROZD, bo pozwala mi uzyskać najistotniejsze treści, esencję słów. Darek Puzyrkiewicz opisał ją w swojej książce Biblia Copywritingu, a w artykule pn. Jak zdobywa się przewagę nad konkurencją, opisałam szczegóły tej techniki. Jednak, żeby uzyskać esencję DROZD, powinien być wypełniony po brzegi. Zacznijmy więc od początku. Zapraszam do kuchni copywritera.
5 pytań
Na początku briefu dostajesz ode mnie 5 kluczowych pytań. Potraktuj je jak ogromny, żeliwny kocioł, do którego wrzucisz najważniejsze składniki.
DROZD jest bazą, dzięki której dowiem się dlaczego jesteś inny niż Twoi konkurenci. Słowem: wyjątkowy. Zbiorę kluczowe odpowiedzi na pytania: co innego Daje, Robi, Odbiera, Zmienia Twój produkt lub usługa niż to, co proponuje konkurencja. A na końcu poznam inne Doświadczenia związane z tym, co oferujesz.
10 pragnień
Wymień 10 pragnień swoich klientów: konkretnych, silnych, prawdziwych. Dzięki nim stworzę unikalną ofertę. Pamiętaj, że prawdziwe pragnienia mają smak, kolor, kształt, wymiar, miejsce i czas. Nie pisz: klient (diabetyk) chce kupić zdrowe wędliny. Napisz: Klient chce kupić wędliny, które nie podwyższają poziomu cukru we krwi.
2 sposoby
Czego ludzie nie chcą? Czego ludzie szukają? Klienci wiedzą, czego chcą, albo wiedzą czego nie chcą. I według tych dwóch kluczy szukają informacji, np. w Google. Daj się im znaleźć. Stwórz listę odpowiedzi i pamiętaj o jednym: gdy odpowiesz na pytanie Czego nie chce Twój klient, postaw kolejne pytanie: Co chce dostać w zamian za to?
Pytanie: Czego nie chce Twój klient? Odpowiedź: Klient nie chce marnować/wyrzucać jedzenia i przez to nie chce tracić pieniędzy.
Pytanie do odpowiedzi: Co chce dostać w zamian za to?
Odpowiedź: Klient chce kupić takie wędliny, które nie psują się po kilku dniach. Chce mieć poczucie dobrze wydanych pieniędzy.
Szukaj silnych emocji!
PODUSZKA BEZPIECZEŃSTWA
Spinając wszystko w całość, na końcu briefu podaj techniczne informacje. Pamiętaj, aby napisać to, czego potrzebujesz; co powinien zawierać Twój tekst; w jakim stylu i charakterze mam go napisać. Ważne jest również to, w jakiej osobie pisać: w pierwszej, drugiej czy trzeciej.
Brief to swoista poduszka bezpieczeństwa. Chroni przed marketingową (i wizerunkową) kraksą, nie dopuszcza do nieporozumień. Strzeże przed marnowaniem czasu i przepalaniem budżetu reklamowego. Jeśli chcesz podjąć wyzwanie, zapraszam do siebie. Kliknij i wypełnij brief copywritera.
Foto: morionarray.com, pixabay.com
Napisz komentarz
Komentarze