Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 21:57
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Słowa mają moc. Jak wymyślić dobrą nazwę?

Ten, kto opracuje patent na dobrą nazwę, dostanie zapewne Nagrodę Nobla. Niezależnie od wszystkiego, dobra nazwa to często wynik przemyślanych decyzji, natchnień lub kompromisów; wynik prób i błędów albo po prostu czysty przypadek. Bez nazwy ani rusz.
Słowa mają moc. Jak wymyślić dobrą nazwę?

Nazwa ma moc

Gdy poznaję historię marek, które po wielu latach działalności mają się świetnie, sprawdzam genezę powstawania ich nazw. Zazwyczaj słyszę o nazwach biznesowych gigantów, takich jak np. Mc’Donald’s, Adidas, Google. Na polskim podwórku jest ich wiele: CCC, INGLOT, Orlen czy Społem. Te nazwy powstały wieki temu i dziś mamy je pod skórą.

Dobra nazwa jest dla firmy jak dobre buty – albo przechodzisz w nich lata, albo będziesz zmieniał (lub naprawiał) co sezon. Małe firmy (głównie lokalne) rzadko zlecają tworzenie nazw profesjonalistom. Wielu przedsiębiorców dotyka syndrom „wielepa”. Skoro wiedzą lepiej jak nazwać firmę, to po co płacić za wymyślenie jej nazwy? Są też inni – ignoranci. Nieświadomie bagatelizują siłę nazwy i zostawiają wszystko przypadkowi. Szkoda, bo dobra nazwa ma moc.

Akcja – Desperacja. Nazwy nie mam, ale wymyślę ją sam

No więc zacząłeś wymyślać nazwę. Chcesz ją mieć tu i teraz. Za chwilę trzeba zrobić logo, założyć Facebooka i stronę internetową. W planach są również wizytówki, ulotki i rollup. Pomysły kłębią się w głowie, każdy następny jest lepszy od poprzedniego, a Ty – po krótkiej chwili – zdajesz sobie sprawę, że jest sztorm i walczysz z żaglami na środku morza nazw. Okazuje się, że nazwa, która powstała w bólu i w wielkim trudzie, została już przez kogoś wymyślona. Domeny internetowe i fanpage na Facebooku również ktoś zajął, więc znajdujesz się w punkcie wyjścia i zaczynasz od początku. Z bólem głowy pytasz: w którym kierunku pójść?


Zwycięska nazwa, czyli jaka?

Problem z wymyśleniem nazwy, której jeszcze nie ma na rynku jest coraz częstszy. Dopóki nie było Internetu mogliśmy żyć w błogiej nieświadomości. Mogliśmy po prostu nie wiedzieć, że dana nazwa już funkcjonuje w biznesowej przestrzeni. Dziś nie mamy usprawiedliwienia. Gdy tylko poczujesz błysk geniuszu i wymyślisz nazwę, natychmiast wpisz ją do wyszukiwarki Google. Najczęściej zobaczysz, że był ktoś przed Tobą, równie pomysłowy, ale szybszy.

Pamiętaj jednak, że nie tylko o pomysłowość chodzi. Pojawiają się również kwestie prawne czyli prawa własności firm. Urząd patentowy (jeśli zechcesz w przyszłości zarejestrować znak towarowy) może unieważnić prawo do rejestracji, gdy zobaczy klona. Nie inspiruj się zatem nazwami ze swojej (i nie swojej) branży zbyt mocno. NIGDY nie kopiuj cudzych pomysłów. Unikalność jest dobrym kierunkiem do sukcesu, a tylko TWOJA nazwa zapewni Ci przewagę na rynku.

Prosta i Pomysłowa

Stwórz nazwę, którą ludzie zapamiętają. Taką, którą będą w stanie wymówić i zapisać. Zanim stwierdzisz, że Twoja nazwa jest już idealna, zrób „test telefoniczny”. Wyobraź sobie, że dyktujesz nazwę firmy przez telefon. Czy łatwo się ją wymawia? Czy nie prowadzi do nieporozumień? Jeśli Twój rozmówca poprosi Cię o ponowne powtórzenie lub przeliterowanie tej nazwy, natychmiast usuń ją ze swojej listy! Chyba nie chcesz, żeby klienci szybciej zapamiętali szybciej nazwę konkurencji.

Prostota nie wyklucza kreatywności. Znajdź słowa, które kojarzą się z Twoją marką i pomysłowo wpleć je w nazwę. Wykorzystuj kolorowe mazaki i wielkie kartki papieru. Stwórz kreatywną mapę myśli – tak, jak robimy to w agencji Kobaltowy.

Uniwersalna i ponadczasowa

Jeśli chcesz nawiązać współpracę z firmami zagranicznymi, pomyśl trzy razy nad nazwą swojej marki. Nazwa – idealnie brzmiąca na rodzimym rynku – może okazać się zgubna dla Twojego biznesu za granicą. Przetłumacz więc nazwę na języki używane w krajach, w których chcesz działać, bo… może okazać się, że Twoja nazwa jest szokująco negatywna lub obraźliwa.

Dostosowana do charakteru firmy i Twoich klientów

Dla jakiego sektora produktów lub usług tworzysz nazwę? Co chcesz przekazać odbiorcom? Jakie najważniejsze cechy ma Twoja firma, produkt czy usługa? To niektóre z pytań, które trzeba zadać, aby stworzyć idealną nazwę. Zastanów się dokładnie kto jest Twoim klientem, albo kto ma nim dopiero zostać. Elitarna grupa zamożnych osób, która ceni produkty ekskluzywne i drogie czy wyluzowana młodzież? Kogo przyciągniesz swoją nazwą? Czy produkty lub usługi, które tworzysz kupuje się często, czy raz na kilka lat? Kto jest odbiorcą: kobieta czy mężczyzna? Ile ma lat konsument? Bez burzy mózgów się nie obejdzie.

Przyciągaj sukces kobaltowo

Z nazwą identyfikujemy firmę, jej historię, wartości i jej sukces. Dobra nazwa zostaje na lata i jest niezapomniana. Być na rynku z dobrą nazwą – to jak tańczyć na parkiecie w wygodnych butach.

Wybór nazwy nigdy nie jest oczywisty ani banalny. To pierwszy i naprawdę ważny wybór dla nowego biznesu, którego imię wkrótce będzie na ustach wszystkich Twoich klientów. Nie popełnij błędu; nie wybieraj w pośpiechu, unikaj „klątwy wiedzy”. A jeśli nie wiesz to się nie martw. Są tacy, którzy tworzą nazwy i kobaltowo przyciągają sukces.

Foto: motionarray.com

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: DawidTreść komentarza: Proszę osoby poszkodowane w wypadku lub ich rodziny o kontakt, przekażę istotne informacje w sprawie. Dawid tel.579925890 Data dodania komentarza: 16.06.2022, 21:05Źródło komentarza: Suwałki: zderzenie 4 aut na ul. PułaskiegoAutor komentarza: MoonTreść komentarza: Zróbcie otwarty dostęp, ludzie z dobrego serca więcej wrzucą niż za te bilety...Ale przecież trzeba zarobić?Data dodania komentarza: 3.03.2022, 13:46Źródło komentarza: 10 marca koncert charytatywny "Suwałki dla Ukrainy"Autor komentarza: AgnieszkaTreść komentarza: Dobrze napisane. Nam pomogły wskazówki of firmy ZANAMER, która opublikowała artykuł o tym czego nie powinna zawierać strona internetowa. Dzięki temu nie popełniliśmy błędów. Może się komuś przyda link. https://zanamer.pl/czego-nie-powinna-zawierac-strona-internetowa/ Data dodania komentarza: 5.12.2021, 13:10Źródło komentarza: Jak stworzyć idealną stronę internetową? Banalnie prosteAutor komentarza: PolakTreść komentarza: Dziwne,niby w sejneński bardzo mało ludzi zaszczepiło się a zgonow tylko jeden ciekawe czy na covid umarł czy przez covid ?Data dodania komentarza: 2.12.2021, 14:30Źródło komentarza: Raport koronawirus 2.12. - W regionie zmarło 11 osób, w kraju ponad 500, 27 tys. zakażeńAutor komentarza: Nie lubię PiSuTreść komentarza: Przedlużenie stanu o 60 dni nie wiele da bo Łukaszenka będzie pchać o wiele dłużej "turystów" na naszą granicę. Co zrobi nasz NIErząd? Dzień przerwy w stanie wyjątkowym i ogłosi stan wyjątkowy od nowa z możliwością przedłużenia go znów o 60 dni? xDData dodania komentarza: 12.10.2021, 16:03Źródło komentarza: Imigranci siłowo forsują granicę z Białorusi do Polski (film Straży Granicznej)Autor komentarza: DawidTreść komentarza: Proszę osobę poszkodowaną w wypadku lub jej rodzinę o kontakt, Dawid Petrus tel.579925890 Data dodania komentarza: 3.07.2021, 23:43Źródło komentarza: Po wypadku zablokowana droga Suwałki – Budzisko
Reklamadogadać się w małżeństwie
Reklama