Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 2 kwietnia 2025 08:00
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy?

Ewidencja czasu pracy to obowiązek każdego pracodawcy, co wynika z Kodeksu pracy. Zapisy o godzinach rozpoczęcia i zakończenia pracy mogą być wykonywane ręcznie, np. poprzez podpisywanie listy obecności. Jednak coraz więcej firm decyduje się na nowoczesne rozwiązania w postaci systemu do monitoringu czasu pracy. Bez względu na to, jaką metodę wybierzesz, kluczowe znaczenie ma to, abyś wiedział, jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy.
  • 17.12.2024 12:14
  • Autor: Grupa tipmedia
Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy?

Czym jest ewidencja czasu pracy? Dlaczego jest obowiązkowa?

Ewidencja czasu pracy obejmuje zapis godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy, nadgodzin, pracy w nocy, dni wolnych, urlopów oraz zwolnień lekarskich i dotyczy każdej zatrudnianej osoby. Tym samym stanowi podstawę do naliczania wynagrodzenia i świadczeń pracowniczych. Jej prowadzenie jest obligatoryjne dla wszystkich pracodawców – bez względu na wielkość firmy. 

Ewidencja czasu pracy to nie jest jedynie obowiązek, ale również narzędzie do ochrony interesów pracownika i pracodawcy. Pozwala na uniknięcie sporów dotyczących nadgodzin czy pracy w dni ustawowo wolne.

Jak prowadzić ewidencję czasu pracy w 2024 roku?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ewidencja czasu pracy może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Warto podkreślić, że coraz więcej firm decyduje się na cyfrowe systemy, które pozwalają na automatyzację czasu pracy, a do tego zapewniają dostęp do wielu przydatnych funkcji. Elektroniczna rejestracja czasu pracy pozwala na generowanie raportów, a także integrację z systemami kadrowo-płacowymi. To sprawia, że cały proces staje się szybszy i mniej narażony na błędy np. w zapisie godzin, danych osobowych i dat.

Dokumentacja powinna być prowadzona na bieżąco i obejmować wszystkie dni pracy, urlopy, zwolnienia lekarskie czy też inne nieobecności. Najważniejsze jest to, aby informacje tam zawarte były zgodne z rzeczywistością – w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy ewidencja musi odzwierciedlać faktyczny czas pracy.

Jakie informacje powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy?

Warto podkreślić, że ewidencja czasu pracy musi być prowadzona zgodnie z ogólnie przyjętym schematem. Dzięki temu znajdą się tam kluczowe informacje – zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i pracownika. 

Jakie informacje powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy? Oto najistotniejsze z nich:

  • godzina rozpoczęcia pracy,
  • godzina zakończenia pracy,
  • nadgodziny,
  • czas pracy w porze nocnej,
  • dni wolne,
  • urlopy,
  • zwolnienia lekarskie,
  • inne nieobecności.

Co więcej, dokument należy uzupełniać także w przypadku pracy zdalnej lub hybrydowej.

Jakie są najczęstsze błędy podczas prowadzenia ewidencji czasu pracy?

Jednym z najczęstszych błędów jest brak regularnej aktualizacji danych. Szczególnie często tak się dzieje w przypadku ręcznego wprowadzania danych. Wtedy pracodawca może zapomnieć o wpisaniu nadgodzin lub dni wolnych, co skutkuje wypłaceniem nieodpowiedniego wynagrodzenia. Problemy mogą też pojawić się w razie utraty kart obecności np. w wyniku wyblaknięcia atramentu lub przypadkowego zniszczenia papieru.

Pamiętaj o tym, że niewłaściwe prowadzenie ewidencji czasu pracy może skutkować karami nałożonymi przez Państwową Inspekcję Pracy.

Artykuł sponsorowany


Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: DawidTreść komentarza: Proszę osoby poszkodowane w wypadku lub ich rodziny o kontakt, przekażę istotne informacje w sprawie. Dawid tel.579925890 Data dodania komentarza: 16.06.2022, 21:05Źródło komentarza: Suwałki: zderzenie 4 aut na ul. PułaskiegoAutor komentarza: MoonTreść komentarza: Zróbcie otwarty dostęp, ludzie z dobrego serca więcej wrzucą niż za te bilety...Ale przecież trzeba zarobić?Data dodania komentarza: 3.03.2022, 13:46Źródło komentarza: 10 marca koncert charytatywny "Suwałki dla Ukrainy"Autor komentarza: AgnieszkaTreść komentarza: Dobrze napisane. Nam pomogły wskazówki of firmy ZANAMER, która opublikowała artykuł o tym czego nie powinna zawierać strona internetowa. Dzięki temu nie popełniliśmy błędów. Może się komuś przyda link. https://zanamer.pl/czego-nie-powinna-zawierac-strona-internetowa/ Data dodania komentarza: 5.12.2021, 13:10Źródło komentarza: Jak stworzyć idealną stronę internetową? Banalnie prosteAutor komentarza: PolakTreść komentarza: Dziwne,niby w sejneński bardzo mało ludzi zaszczepiło się a zgonow tylko jeden ciekawe czy na covid umarł czy przez covid ?Data dodania komentarza: 2.12.2021, 14:30Źródło komentarza: Raport koronawirus 2.12. - W regionie zmarło 11 osób, w kraju ponad 500, 27 tys. zakażeńAutor komentarza: Nie lubię PiSuTreść komentarza: Przedlużenie stanu o 60 dni nie wiele da bo Łukaszenka będzie pchać o wiele dłużej "turystów" na naszą granicę. Co zrobi nasz NIErząd? Dzień przerwy w stanie wyjątkowym i ogłosi stan wyjątkowy od nowa z możliwością przedłużenia go znów o 60 dni? xDData dodania komentarza: 12.10.2021, 16:03Źródło komentarza: Imigranci siłowo forsują granicę z Białorusi do Polski (film Straży Granicznej)Autor komentarza: DawidTreść komentarza: Proszę osobę poszkodowaną w wypadku lub jej rodzinę o kontakt, Dawid Petrus tel.579925890 Data dodania komentarza: 3.07.2021, 23:43Źródło komentarza: Po wypadku zablokowana droga Suwałki – Budzisko
Reklama
Reklama