Money for nothing?
Negocjowanie ceny najczęściej dotyczy usług. Ceny towarów są łatwiejsze do przyjęcia. Dlaczego nie negocjujesz ceny zapiekanki, rury hydraulicznej czy hotdoga na stacji benzynowej? Kupujesz i nie dyskutujesz. Dlaczego z usługami kreatywnymi jest inaczej? Dlatego, że nie możesz ich dotknąć? Pamiętaj, kreatywność wymaga czasu, a jak powiedział Benjamin Franklin „czas to pieniądz”. Dobrze wykonana usługa zarabia dla Ciebie tak samo jak inwestycja w nowy sprzęt, a często nawet lepiej. Pomyśl o tym zanim zaczniesz negocjacje z grafikiem, copywriterem czy projektantem strony internetowej.
Grafik
Wciąż wiele osób wierzy, że projektowanie graficzne to po prostu połączenie obrazu z kolorem i tekstem. Zdaniem wielu to żadna filozofia – wystarczy tylko usiąść przed ekranem komputera i otworzyć Photoshop’a, a praca w magiczny sposób zostanie wykonana za pomocą 2-3 kliknięć.
Prawda jest taka, że grafik musi umieć przełożyć Twój pomysł na projekt. Najczęściej jednak nie masz wizji i grafik kreuje wszystko od zera. A kreatywność wymaga czasu i nie zawsze wiadomo ile będzie go trzeba. Każdy projekt jest inny, a cenę kształtuje wiele czynników.
„Dobry projekt wywołuje u odbiorcy chęć zobaczenia więcej” – Aleksander Isley
Doświadczony grafik swoje przeżył. Wykonywał projekty za darmo lub za grosze aby zdobyć doświadczenie. Dziś już wie, że niemal każdy projekt wymaga poprawek i konsultacji z klientem. Złożoność projektu i liczba koniecznych poprawek zwykle powoduje zwiększenie liczby godzin potrzebnych do jego ukończenia. Poprawki i konsultacje, to również godziny pracy. Zaprojektowanie minimalistycznego plakatu na jedno wydarzenie pochłonie mniej czasu niż stworzenie identyfikacji wizualnej marki, która obejmuje m.in. logo, dobór czcionek i kolorystyki, wizytówki, papier firmowy, szatę graficzną materiałów marketingowych, wygląd opakowań.
Dobry grafik zada Ci mnóstwo pytań zanim zacznie pracę. Będzie miał na uwadze, czy ma do czynienia z produktami premium wysokiej jakości, czy z łatwo zbywalnymi produktami codziennego użytku. To wszystko ma znaczenie. I niezależnie od produktu, usługi czy branży, dobrze wykonany projekt graficzny będzie sprzedawał przez lata. Pamiętaj jednak, że nie dostaniesz nieskończonej ilości propozycji projektów. Przemyśl więc to, na czym Ci zależy.
Copywriter
Dlaczego niektórzy copywriterzy liczą sobie wyższe stawki niż inni? Idea bycia "drogim" jest subiektywna, więc najpierw pogadajmy o tym, co oferuje copywriter. Copywriter daje przede wszystkim świeże spojrzenie na Twój biznes. Dobry copywriter wnosi do projektu czystą kartę i pomaga uwypuklić w biznesie rzeczy, które przestałeś dostrzegać, albo w ogóle nie zauważasz. Kreatywny twórca tekstów odgoni od Twojego biznesu tzw. „klątwę wiedzy”.
„Coś, co się łatwo czyta, bardzo trudno napisać” – Nathaniel Hawthorne
Firmy spoczywają często na laurach swoich starych przekazów marketingowych. Wartość, którą oferują swoim klientom jest wielka, ale ich klienci o tym nie wiedzą. Dlaczego? Bo „jak Cię piszą, tak Cię widzą” – bez żadnej przesady!
Dobry copywriter wie jak dodać słowom artyzmu, jak aktywować emocje, jak przekonać do zakupu, jak wywołać wspomnienia i przyciągnąć właściwe obrazy w ciągu kilku chwil. I może brzmi to poetycko, ale to właśnie emocje są w sprzedaży kluczowe. Dobry copywriting to strategia słowa. To ciągłe balansowanie pomiędzy celami, racjonalnością a impresją. Copywriter wyrusza codziennie na podbój internetowych wyszukiwarek realizując swój główny cel – nakłonienie ludzi do bardzo konkretnego działania. W dobie Internetu, gdzie wszystko dzieje się tu i teraz, to szczególnie istotne. Na swej drodze spotkasz różnych copywriterów – profesjonalistów, niedoświadczonych studentów, którzy chcą dorobić i zwykłych oszustów, kopiujących treści z Internetu. Dlatego widełki cenowe za copywriting są bardzo szerokie. Zdziwisz się jak wiele osób zaoferuje Ci prowadzenie bloga za cenę mniejszą niż cena dobrej kawy. Dla mnie – copywriterki – to szokujące, ale rynek rządzi się swoimi prawami. Ty zawsze masz wybór. Pamiętaj jednak, że dostajesz to za co płacisz.
Projektant stron internetowych
Wykonanie witryny internetowej to jeden z pierwszych kroków, które podejmuje firma na starcie. Dlaczego? Ponieważ strona jest współczesną wizytówką każdego biznesu. Niestety strony nadal wykonują osoby, które nie posiadają dostatecznej wiedzy i doświadczenia. Przez to - często nieświadomie - robią więcej krzywdy niż pożytku.
Do czego ma służyć witryna? Chcesz sprzedawać produkty w e-sklepie, czy raczej potrzebujesz profesjonalnej strony wizytówkowej, aby przedstawić swoje usługi? Może potrzebujesz bloga do prezentowania czytelnikom interesujących treści? Warto wiedzieć do jakich odbiorców chcesz dotrzeć. Dopasuj więc kolorystykę witryny; spraw, aby strona była czytelna i łatwa w użyciu.
Musisz wiedzieć, najlepsi programiści zawsze szukają błędów w strukturze strony www. Doskonale wiedzą, że użytkownicy prędzej czy później dostrzegą wszelkie niedociągnięcia lub niedokładności. Programista pisze oprogramowanie w taki sposób, aby działało. Dobry programista pisze tak, aby działało świetnie. Gołym okiem nie widać, jak działa oprogramowanie, które stworzył programista. Widać tylko, że “działa”.
Dawno przestałam licytować się o cenę tego, co kupuję. Płacę mechanikowi tyle, ile mi powie; kosmetyczce tyle, ile jest napisane w cenniku, bo każdy zasługuje na godziwe pieniądze za dobrze wykonaną usługę.
Gdy słyszę, że coś jest “za drogie” to przypominam sobie słowa, które przeczytałam w jednej z marketingowych książek: cena jest tylko “ograniczeniem”, które siedzi w głowie klienta. Zapytaj siebie: czego chcę od grafika/copywritera/programisty? Jeśli Twoje pragnienie zostało zaspokojone, to czy uczciwe jest negocjowanie ceny za zaspokojenie Twojej potrzeby?
Liczy się sukces, a sukces wart jest każdej ceny.
Napisz komentarz
Komentarze