Brief projektu – ale o co chodzi?
Brief to skrócony opis, który ułatwia projektowanie logo. To szczegóły oraz instrukcje wykonania projektu. Jeśli więc zamierzasz podjąć współpracę z grafikiem, niech Cię nie przestraszą pytania, które usłyszysz. To znak, że masz do czynienia z profesjonalistą. Z kimś, kto… zaangażuje Cię do roboty.
18 pytań. Dasz radę?
Jak nazywa się Twoja firma?
To oczywiste, ale… często nazwa firmy odgrywa kluczową rolę. Logotypem może być np. sama nazwa. Jeśli tak nie jest, nazwa firmy jest bardzo często włączana do logo. Nawet proste pytanie: czy nazwa firmy jest długa, czy krótka odgrywa kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji podczas tworzenia logo.
Logo – z czego ma się składać?
Zastanów się czy logo ma być prezentacją samego napisu, znakiem graficzny, czy jednym i drugim?
Logo – nazwa firmy
Jeśli nazwa firmy składa się z wielu słów, może nie wszystkie są równie ważne. Trzeba to wziąć pod uwagę, żeby logo nie było zbyt „nadmuchane”. Niektóre słowa będą się wyróżniać, a inne chować. Pamiętaj o tym.
Slogan w logotypie?
Nie zawsze dodanie sloganu do logo jest uzasadnione, zwłaszcza jeśli z nazwy wiele wynika. Długi slogan sprawi, że logo będzie „uciążliwe”, ponieważ będzie zajmowało zbyt dużo miejsca. Może również stać się nieczytelne. Niemniej, niektórzy klienci nalegają na umieszczenie sloganu swojej firmy w ich logo i nie ma w tym nic złego.
Jaka branża?
Różne firmy potrzebują różnych znaków graficznych. Logo firm inżynieryjnych to zwykle proste linie, plany i kształty geometryczne, podczas gdy firmy spożywcze preferują logo o gładkich i zaokrąglonych kształtach. To oczywiście nie jest regułą, ale informacja o branży jest istotna.
Obszar działalności Twojej firmy?
Czy firma działa na rynku lokalnym, krajowym, czy międzynarodowym? Jeśli tylko na lokalnym/krajowym, czy planuje w przyszłości ekspansję na rynki zagraniczne?
Klienci – grupa wiekowa?
Logo musi wyglądać atrakcyjnie nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla Twoich klientów. Różne grupy wiekowe mają różne gusta. Producenci zabawek, których odbiorcami są rodzice i ich dzieci, często posiadają logotypy, o bardzo jasnych i kolorowych barwach, które – dla firm z branży budowlanej, beauty czy ubezpieczeniowej – byłyby zbyt krzykliwe.
Co Cię wyróżnia na tle innych firm z Twojej branży?
Może to być tak samo ważne, jak sama branża biznesu. W każdym sektorze rynku istnieją tysiące firm, ale każde logo musi być niepowtarzalne. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego jest oparcie logotypu na specyfice firmy. Jeśli firma ma coś, co odróżnia ją od konkurencji, to właśnie ten element warto wykorzystać przy tworzeniu logotypu.
Kim są Twoi konkurenci (i co myślisz o ich logo)?
Jeśli poznasz konkurencję, znacznie łatwiej będzie zaprojektować logo, które wyróżni Twoją firmę. Zbierz odpowiedzi i przekaż je grafikowi. Dasz mu solidną wiedzę na temat tego, co robić, a czego unikać podczas projektowania logo.
Kolory w logotypie. Jakie chcesz, a jakich nie chcesz?
Dobry grafik powinien Ci doradzić jakie kolory będą odpowiednie, aby wyróżnić Twoją markę. Pamiętaj, że kompromis jest ważny. Jeśli więc zaproponuje zielone logo, a ty nienawidzisz zieleni, powinniście znaleźć jakieś rozwiązanie.
Układ logo
Niektóre logotypy są w całości oparte na tekście; inne zaś mają grafikę włączoną do tekstu. Są też takie, w których grafika oddzielona jest od tekstu. Grafik powinien zapytać Cię jaki układ będzie najbardziej Ci odpowiadał.
Co (z graficznego punktu widzenia ) powinno zawierać logo?
Inicjały, nazwa firmy/produktu/ lub abstrakcyjna grafika – o tym również warto porozmawiać.
Jak (i do czego) zamierzasz wykorzystywać swoje logo?
Firmy umieszczają swoje logo na wielu polach eksploatacji: strona internetowa, wizytówki, materiały informacyjne, gadżety promocyjne i reklamowe. Logo musi się sprawdzać w każdym miejscu, na którym się pojawi. Jeśli więc zamawiasz wiele (różnych) materiałów promocyjnych to Twoje logo powinno być uniwersalne, zarówno na materiałach drukowanych, jak i grawerze, hafcie etc. W teorii brzmi łatwiej niż w praktyce! Logo przeznaczone wyłącznie do użytku w Internecie może posiadać gradienty i szeroką paletę kolorów. Haftowanie logotypu na materiale lub wypalanie go na garnku wymagać będzie zachowania innych warunków technicznych w znaku graficznym. Wspomnij o tym grafikowi.
Jeśli masz już logo, czy chcesz zachować jakieś jego elementy?
Zdarzają się klienci, którzy mają już logo, ale chcą je zaktualizować, unowocześnić. Powinieneś wiedzieć, czy chcesz całkowicie zapomnieć o starym logo, czy chcesz je tylko oszlifować lub odnowić.
Logotypy marek – jakie Ci się podobają?
To kolejny sposób na to, aby Twój grafik poznał lepiej Twój gust i styl. Wskaż mu najlepsze – Twoim zdaniem – logo wszechczasów. Określisz kierunek jazdy.
Własny pomysł na logo. Masz taki?
Masz prawo nie wiedzieć jak ma wyglądać Twoje logo. Nie każdy ma zdolności i możliwości wyobrażenia sobie idealnego (własnego) logotypu. Dlatego polegasz całkowicie na grafiku, bo jest on przecież specjalistą w tym zakresie. Wielu klientów ma jednak przebłyski pomysłu na swoje logo. Są też tacy, którzy dokładnie wiedzą, co im się podoba. Skoro więc masz sprecyzowany pomysł (lub jego elementy) na logo, opowiedz o tym grafikowi.
Twoja marka w 3 słowach?
Odpowiedź na to pytanie wymaga odrobiny wysiłku, ale dzięki temu otwierają się nowe (graficzne) możliwości. Często zmienia się też koncepcja.
Propozycja wyglądu logotypu to nie ostateczny wygląd
Musisz wiedzieć, że materiał od grafika nie musi być tym jedynym i ostatecznym, który trzeba będzie zaakceptować. Warto więc zapytać grafika ile wstępnych wersji logotypu otrzymasz oraz ile będziesz miał możliwości naniesienia poprawek do materiału. Ważne jest to, aby móc wybrać najlepszą wersję i stworzyć ideał.
Zdjęcia: Unsplash, Pixabay
Napisz komentarz
Komentarze