Pamiętaj o celu
Ogromna liczba witryn internetowych jest tworzona z niewłaściwych powodów. „Muszę mieć stronę, bo wszyscy mają” – to jeden z nich. Prawda jest taka, że przedsiębiorcy mają jeden cel wspólny dla nich wszystkich – sprzedawać! Niech Twoja witryna będzie więc narzędziem marketingowym. A powodem, dla którego poświęcisz czas i pieniądze na jej stworzenie niech będą klienci – obecni i przyszli. Twoja strona powinna realizować właśnie ten cel.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą
Prawda znana jak świat. Nie uciekniesz od budowania wizerunku. Świadomie bądź nieświadomie wizerunek budujesz każdego dnia: gdy rozmawiasz z klientami w biurze, gdy prowadzisz rozmowę telefoniczną, mówiąc dzień dobry, gdy wsiadasz do windy.
W XXI wieku wizerunek tworzysz również w Internecie. Jeśli tego nie robisz, tracisz klientów – na własne życzenie. Obok mediów społecznościowych to właśnie strona internetowa jest narzędziem do budowania profesjonalnego wizerunku. To Twoja wirtualna wizytówka. Dobrze zaprojektowana i nowoczesna wzbudzi zaufanie, zbuduje wiarygodność i skłoni klientów do kupowania.
Dopasuj się do urządzeń mobilnych
Dziś, gdy niemal każdy korzysta ze smartfonu. Większość ruchu w internecie pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Dlatego responsywna strona internetowa to standard i konieczność. Okazuje się jednak, że wiele witryn nie wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych. To wielki błąd. Co właściwie oznacza, że strona jest responsywna? To taka strona, która dostosowuje swój wygląd do każdego tabletu, smartfonu oraz innym urządzeń mobilnych. Teksty, obrazy i zdjęcia wyglądają atrakcyjnie i czytelnie, zarówno na dużym jak i małym wyświetlaczu. Biorąc pod uwagę ilość czasu, który ludzie spędzają dziś z telefonem w dłoni, nie możesz tego zignorować.
Czytelne instrukcje, zrozumiałe komunikaty
Osoba, którą zapraszasz na swoją stronę internetową to Twój gość. Bądź zatem gościnny i spraw, żeby chciał zostać u Ciebie jak najdłużej. Jeśli jest na stronie pierwszy raz, musi się jej nauczyć. Nie atakuj go na dzień dobry wielkim formularzem kontaktowym lub tekstem napisanym maczkiem! Nie przytłaczaj go ogromną ilością merytorycznej wiedzy lub artykułem branżowym. Ten człowiek jeszcze do końca nie wie, czym się zajmujesz. Spokojnie! Najpierw przedstaw się, a potem odkrywaj dalsze elementy. Odbiorca lubi wiedzieć, gdzie jest i dokąd ma iść.
Strona prosta w obsłudze, intuicyjna i zrozumiała zawsze wygrywa. Jeśli już wiesz, że prawdopodobnie większość Twoich klientów obserwuje Cię za pomocą smartfonu
(czyli czyta na małym ekranie), przemyśl dokładnie treść, którą masz na stronie. Kieruj się zdrowym rozsądkiem i minimalizmem. Skoncentruj się na tym, co najważniejsze w Twojej ofercie, a dłuższe treści przekieruj na blog. Pamiętaj – bądź zawsze o jedno kliknięcie szybszy od konkurencji.
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz
Także w internecie! O gustach podobno się nie dyskutuje, ale… Twoja strona musi być wykonana estetycznie. Przejrzysta i spójna zatrzyma odbiorcę na dłużej oraz nie pozwoli mu się znudzić. Jeden rzut oka i Twój odbiorca wie, czy jest mu u Ciebie wygodnie czy nie. O tym decyduje mózg, dla którego obrazy są łatwiejsze do przyswojenia niż tekst. Zachowaj równowagę między jednym a drugim. Zwróć uwagę na kolorystykę – dopasuj ją do stylu i barw logotypu firmy i całej identyfikacji wizualnej marki (o ile ją masz).
Nie żółw, lecz rakieta
Dziś walutą jest czas. Decyzje zakupowe w internecie zapadają szybko – pod warunkiem, że masz szybką stronę. Na pewno nie raz powiedziałeś jakiejś firmie „do widzenia”, zanim zdążyłeś zapoznać się z jej ofertą. Powód? Strona internetowa, ładowała się w nieskończoność i na końcu się zawiesiła . Przyznaj, że to naprawdę irytujące. Co istotne – nie tylko użytkownicy internetu tego nie lubią.
Google również tego nie lubi. Śledzi, zapamiętuje zachowania użytkowników i przydziela witrynie tzw. WO – współczynnik odrzuceń.
Jeśli Twoja strona jest wolna to prawdopodobnie czytelnik ją opuści. Nie kliknie w kolejną zakładkę lub w link kierujący do kolejnych podstron, a roboty Google to zapamiętają. Będą pamiętały, że masz wolną lub źle zaprojektowaną stronę, albo wyjątkowo nudną. Wtedy otrzymujesz wysoki WO i nie jesteś atrakcyjny w oczach wyszukiwarki.
Magnes to S.E.O.
Zanim zaczniesz tworzyć treść na swoją stronę internetową, poznaj swoich klientów. To nieuniknione, jeśli chcesz mieć stronę, która przyciąga. Dowiedz się czym interesują się klienci, nie tylko w kwestii Twojej oferty, ale ogólnie – o co pytają, jakie mają problemy, obawy i pragnienia.
Powinieneś wiedzieć, czego szukają w internecie. Właśnie! Czego ludzie szukają w Google? Więcej o tym napisałam TUTAJ. Przygotuj strategię treści i content marketingu dla swojej marki. Ucz się SEO i starannie używaj słów kluczowych. Pamiętaj tylko, że nie wystarczy nafaszerować tekst słowami. To jeszcze musi dać się czytać.
Zapewnij bezpieczeństwo
Certyfikaty SSL powinien być standardem dla każdej strony internetowej. To narzędzie, które chroni witryny internetowe i daje gwarancję zachowania poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną. Certyfikat chroni transakcje, zabezpiecza wszelkie dane osobowe, loginy i hasła, które ktoś przesyła poprzez maila lub formularz na stronie. Przy zastosowaniu certyfikatu SSL połączenia są bezpieczne i pomagają m.in. w spełnieniu wymagań instytucji płatniczych oraz norm RODO. I co ważne – dajesz sygnał swoim klientom, że Twoja firma dba o bezpieczeństwo danych. Coraz więcej osób zwraca na to uwagę.
Rozwijaj się i analizuj
Nie wystarczy wykonać strony internetowej, zawiesić jej na serwerze i czekać co się wydarzy. Bo nie wydarzy się nic. Istnieje wiele sposobów na obniżenie kosztów i przyspieszenie pracy witryny. Zlecenie amatorom pisania i projektowania nie jest jednym z nich. To jest po prostu niebezpieczne. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna spełniała swoje zadanie, współpracuj z profesjonalistami i pozwól im robić swoje.
Twoja witryna jest narzędziem biznesowym, zaprojektowanym do dostarczania wyników. Jak wiesz, nie możesz zarządzać tym, czego nie mierzysz. Używaj narzędzi analitycznych, aby określić, co działa, a co nie. Sprawdzaj jakie działania przyciągają odwiedzających i co zwiększa sprzedaż. Dokonuj ciągłych zmian, aby cały czas zdobywać lepsze wyniki.
Foto: Motionarray, Unsplash
Napisz komentarz
Komentarze