Gdyby odpowiedzi na te wszystkie pytania były oczywiste, branże takie jak: marketing, public relations, reklama i szkolenia musiałyby się zwijać z rynku.
A trzeba przyznać, że mają się całkiem nieźle.
Internet zamieszał w życiu przedsiębiorców. Z jednej strony daje im ogromne możliwości na rozwój biznesu, z drugiej zaś stawia przed nimi kolejne wyzwania, bo hałas na rynku jest ogromny – a przebić się jakoś trzeba.
Kapryśny klient ma dziś niemal nieograniczony wybór. Codziennie zalewa go morze reklam, których ma dość. Chce mieć poczucie, że decyduje sam – że nikt mu nic nie wciska.
Jednocześnie oczekuje pomocy w podjęciu decyzji zakupowych. Potrzebuje poznać odpowiedzi na swoje pytania. I wtedy pojawia się ON – content marketing.
Content marketing czyli co?
„Content” oznacza po angielsku m.in. „treść, zawartość, znaczenie”. Ale czym jest treść w tym kontekście? To przede wszystkim informacja: tekst, obraz, wideo lub audio. Może być praktyczna albo taktyczna. W marketingu (z założenia) treść powinna zaciekawiać, angażować i wywoływać emocje. W zależności od celu ma bawić lub uczyć i być dopasowana do grupy odbiorców. Dobrą treść powinno konsumować się zmysłami.
Czy dobra treść obroni się sama? Nie! Z tych samych powodów, dla których dobry produkt nie sprzeda się sam. Do „contentu” trzeba dodać jeszcze marketing, aby przebić się do ludzi.
Czym nie jest content marketing?
Nie jest rozpaczliwym rzucaniem się od drzwi do drzwi lub od artykułu do reklamy; nie jest kopiowaniem treści od konkurencji.
Content marketing nie polega na chaotycznym przeskakiwaniu od pomysłu do pomysłu i ekscytowaniu się chwilowym zasięgiem. Prawda jest taka, że 80% lajków, serduszek i reakcji zgarnia 20% największych internetowych graczy. Zasada Pareto działa też tutaj.
Co to oznacza dla Ciebie? Bez końca będziesz frustrował się kilkoma marnymi serduszkami pod swoim wymuskanym postem na Facebooku lub Instagramie? Niekoniecznie. Ale musisz się postarać, bo content marketing (marketing treści) jest STRATEGIĄ.
Jakie treści są dziś interesujące dla internautów?
Aż korci, żeby napisać – takie, które są interesujące! Wiem jednak, że potrzebne jest tzw. „mięso”, czyli konkrety. Z artykułu "3 sposoby jak pisać dobre teksty, które przyciągną klientów" dowiesz się co publikować i gdzie, aby niekończący się proces „budowania wizerunku” zaczął w końcu przynosić pieniądze.
A teraz trochę statystyki. Raport Content Marketing Institute za rok 2019 dostarcza cennych informacji na temat trendów i zmian, które mają wpływ na krajobraz internetowych treści.
-
Aż 95% biznesów skierowanych do odbiorców indywidualnych korzysta z content marketingu;
-
79% marketingowców skutecznie wykorzystuje treści do budowania świadomości marki;
-
67% marketingowców skutecznie wykorzystuje treści do budowania wiarygodności i zaufania wśród odbiorców;
-
70% konsumentów twierdzi, że po przeczytaniu pomocnych treści związanych z marką czują się bardziej związani z marką;
-
82% konsumentów twierdzi, że po przeczytaniu treści ma bardziej przychylną opinię o marce;
-
Konsumenci są o 131% bardziej skłonni do zakupów od marki po przeczytaniu ich treści edukacyjnych.
Liczby mówią same za siebie.
Ale jak to robić, aby content marketing nie okazał się tylko sztuką dla sztuki?
Skuteczny content marketing polega na zbudowaniu solidnej strategii przyciągania uwagi odbiorców. Ma zaspokajać ich potrzeby i rozwiązywać problemy, a jednocześnie powinien pomagać firmie w osiąganiu jej szerszych celów.
Kluczem do sukcesu jest dawanie odbiorcom tego, czego chcą! Jeśli nie wiesz czego chcą – testuj. Nikt tego nie wie od razu. Wybierz formę, która wywołuje największe zaangażowanie wśród Twoich odbiorców. Masz w czym wybierać! Możesz pisać bloga, prowadzić Facebooka, Instagrama, publikować na LinkedIn, pisać artykuły do gazet i mediów internetowych, nagrywać podcasty i wideo, udzielać wywiadów. A wszystko po to, aby budować wokół siebie zaangażowaną społeczność, która pozna Ciebie.
Skupiaj ludzi, którym będziesz opowiadał o tym, co robisz. Nie wszyscy staną się Twoimi klientami, ale im więcej osób pozna Ciebie, tym więcej obserwatorów zamienisz w klientów. W konsekwencji tego całego procesu marketingowego w końcu musi pojawić się sprzedaż. Ludzie przecież wolą kupować u kogoś, kogo znają; komu ufają; kogo w pewnym sensie polubili i zaakceptowali. I to jest zadanie content marketingu – dać się poznać i polubić.
Jakie korzyści przyniesie Ci dobry content marketing?
Jeśli będzie jakość, a nie „jakoś” to czekają na Ciebie same dobrze rzeczy:
-
wzrośnie liczba odwiedzających Twoją stronę internetową, bo stanie się lepiej widoczna w wyszukiwarce;
-
czytelnicy będą spędzali na Twojej stronie więcej czasu, a co za tym idzie bardziej polubi Cię Google;
-
zbudujesz wizerunek eksperta w swojej branży;
-
zbudujesz markę osobistą;
-
zdobędziesz więcej klientów – statystyka zawsze działa, im więcej osób dowie się o Twoim istnieniu, tym więcej klientów zyskasz;
-
będziesz więcej zarabiał! – chyba o to w tym wszystkim chodzi.
Napisz komentarz
Komentarze